Het managen van online klantenreviews

Tegenwoordig lijkt het alsof iedereen een criticus is. Restaurateurs worden, ten goede of ten kwade, geconfronteerd met de realiteit van online gebruikersbeoordelingen en sociale media. 

Het is moeilijk om door de hoeveelheid van commentaren van online gebruikers recensiesites te zeven. Aan de ene kant kan het niet meer zijn dan een klankbord voor degenen die zichzelf als foodies beschouwen tot een ruimte voor restaurantcritici voor anderen. 

Aan de andere kant is het een forum voor de belangrijkste persoon in de restaurantwereld, de klant. Als de ervaring goed is, zullen de recensies positief zijn. Omgekeerd, als de klantervaring negatief is, dan is het tijd om te kijken naar de nodige verbeteringen om van uw restaurant een succes te maken. Leer meer over het belang van bedrijfsreviews om uw bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

Tips voor het omgaan met online recensies:

  1. Vat het niet persoonlijk op.
  2. Wees bewust. Online reviews en sociale media zijn hier om te blijven, dus negeer niet wat ze je vertellen.
  3. Wees voorzichtig met reageren. Als u ervoor kiest om te reageren, doe dat dan privé om onbedoelde publieke meningsverschillen te voorkomen. Reageer snel en gepast. En onthoud altijd wat online is, blijft online.
  4. Delen. Zorg ervoor dat medewerkers en personeel op de hoogte blijven. Positieve feedback verhoogt het moreel, terwijl negatieve feedback problemen aan het licht kan brengen die moeten worden aangepakt.
  5. Maak gebruik van de diensten van de online beoordelingssites om te profiteren van uw reclame en marketing dollars en om verkeer en toeristen te verhogen en aan te trekken.

Besteed aandacht aan wat klanten zeggen

Monitor review websites door gebruik te maken van Google Alerts, wat gratis is. Of neem een abonnement op een dienst voor reputatiebeheer om alle vermeldingen van uw bedrijf op het web te volgen. Sommige beoordelingswebsites brengen u zelfs per e-mail op de hoogte wanneer er nieuwe beoordelingen zijn geplaatst. Als voorbeeld kunt u de review kossonutrition eens lezen om te kijken wat reviewsites erover te vertellen hebben.

Genereer meer beoordelingen

De meeste tevreden klanten zullen niet de tijd nemen om een recensie te plaatsen, tenzij u hen daar specifiek om vraagt. Maak het u gemakkelijk door u aan te melden voor een online dienst die uw klanten automatisch een e-mail stuurt met het verzoek een recensie te plaatsen. Deze eenvoudige techniek heeft bewezen het aantal positieve reviews dat u kunt genereren drastisch te verhogen. Deze diensten kunnen koppelen aan uw klantendatabase, zodat u weet dat de beoordelingen afkomstig zijn van uw werkelijke en recente klanten.

Promoot uw reputatie op het web

Zorg ervoor dat een ‘lees mijn recensies’ knop prominent aanwezig is op uw website en op social media pagina’s. Dit is een overtuigende call-to-action voor klanten om recensies te lezen en ook te schrijven. Maak om te beginnen een aparte webpagina met uw recensies, bij voorkeur automatisch bijgewerkt of direct gekoppeld aan de profielen van uw bedrijf op recensiesites. U kunt ook links naar uw beoordelingen opnemen in een nieuwsbrief voor klanten of in een promotie.